Aan de slag met bedrijfserfgoed

Hieronder geven we tips & tricks om uw erfgoed te tonen. Daarnaast kan Geheugen Collectief ook een project op maat ontwikkelen. Hier ontdekt u wat wij voor uw bedrijf kunnen doen.

1/ Op Open Bedrijvendag

In 2018 staat Open Bedrijvendag in het teken van erfgoed. Pak deze dag uit met uw verhaal! Wij geven alvast enkele tips:

  • Toen en nu, twee gezichten van hetzelfde bedrijf: plaats foto’s van vroeger en nu tegenover elkaar in een mini-expo over de geschiedenis van uw product of bedrijf.

Bekijk onze tips

TIP: Foto’s met mensen spreken aan!

TIP: Bijschriften voor foto’s zijn meer dan wat je ziet. Vertel in twee zinnen wat je op de foto niét ziet, om je publiek te boeien

Verberg

  • Oud-werknemers zijn het geheugen van uw bedrijf. Laat hen bezoekers rondleiden en over vroeger vertellen. Wedden dat ze enkele sappige anekdotes kunnen bovenhalen?

Bekijk onze tips

TIP: Vraag aan de (oud-)werknemer om enkele plaatsen in het bedrijf uit te kiezen die voor hem/haar belangrijk waren. Daar kan hij/zij zijn/haar verhaal doen.

TIP: Kies niet enkel voor de meest voor de hand liggende personen. Ook de poetsvrouw, receptioniste, of leverancier heeft een interessant verhaal

Verberg

  • Creëer een decor voor een historische selfie. Kies een oude foto, vergroot die en snij de gezichten uit. Vergeet het opstapje voor de kleintjes niet!

Bekijk onze tips

TIP: U  kan ook een groene achtergrond gebruiken en de bezoeker zelf een foto laten kiezen

TIP: Als de selfies gedeeld kunnen worden via sociale media, bereikt u plots veel meer mensen

Verberg

  • Hoe werd iets vroeger gemaakt of gedaan? Stel een oude machine weer in werking. Of organiseer een bijzondere activiteit voor zowel grote als kleine bezoekers.

Bekijk onze tips

TIP: Machines spreken tot de verbeelding van jong én oud. Zeker als je ze kan zien, horen, voelen en ruiken! Zo lééft geschiedenis.

TIP: Vandaag mag een bouwvakker 25 kg tillen. Vroeger sjouwden arbeiders en dokwerkers met zakken van wel 100 kg. Wie kan dit nog van de grond krijgen?

TIP: Een ervaren brouwmeester kon de kwaliteit van de mout, gerst of graan afleiden uit de smaak en geur van de korrels. Hoe brengt de bezoeker het er van af?

TIP: De veiligheidsschoen met stalen punt is vandaag alomtegenwoordig. Vroeger vertrouwden de werknemers echter op een stevig paar klompen. Als er iets op viel, dan brak –letterlijk– hun klomp. Wat verkiest de bezoeker? Stippel een parcours uitdagend parcours met verschillende ondergronden en obstakels.

TIP:  Weefmachines verwerken garens vandaag razendsnel tot tientallen meters stof. Maar zelf enkele centimeters stof weven, hoe doe je dat?

Verberg

  • Customer feedback. Maak een line-up van de evolutie van uw product (of de verpakking ervan) doorheen de tijd. Wat spreekt het meest aan?

Bekijk onze tips

TIP: Retro is in. Misschien is er wel voldoende interesse om een oud model nieuw leven in te blazen?

TIP: Enkele jaren geleden konden fans bijvoorbeeld stemmen op hun favoriete Coca-Colaflesje, van de glazen apothekersfles uit de beginjaren, de iconische fles van de Amerikaanse soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog tot het allereerste blikje in 1960 of de PET-fles van vandaag. De winnende fles werd als collectors-edition opnieuw op de markt gebracht

Verberg

  • Verwerk oude foto’s of advertenties tot mooie postkaarten die de bezoekers kunnen meenemen of ter plaatse gratis kunnen versturen. Mond-tot-mondreclame ging nog nooit zo vlot.

Bekijk onze tips

TIP: Maak gebruik van het moment! Voorzie pennen en een postbus zodat de bezoeker zijn kaart meteen kan versturen

Verberg

  • De bepalende momenten: vorm een saaie fabrieks- of kantoormuur om tot een interessante tijdlijn

Bekijk onze tips

TIP: Geef de bezoeker houvast door niet enkel momenten uit de geschiedenis van het bedrijf aan te reiken, maar ook gebeurtenissen uit het collectief geheugen. Is het bedrijf opgericht in hetzelfde jaar als de eerste maanlanding? Opende het nieuwe gebouw net voor de Expo in ’58?

TIP: In een tijdlijn kan u heel wat beeldmateriaal kwijt. Maar ook goede quotes verdienen er hun plek

Verberg

  • Vroeger of nu?  Organiseer een quiz met oude en nieuwe advertenties, producten of anekdotes

Bekijk onze tips

TIP: Een kleine prijs motiveert mensen om mee te doen

TIP: Als de vragen en/of de antwoorden verspreid zijn doorheen het bedrijf, hebt u meteen een parcours voor  de kinderen!

Verberg

  • De teletijdmachine: hoe zag een kantoor er vijftig jaar geleden uit?

Bekijk onze tips

TIP: Hebt u nog oude typemachines,  rekenmachines, stencilmachines, computers, ponskaarten, kettingpapier of zelfs een fax? Voor jonge bezoekers lijken dat spullen uit een ander tijdperk. Voor de ouderen is het een ‘trip down memory lane’

Verberg

2/ Bedrijfserfgoed als duurzame ambassadeur

U kunt uw bedrijfserfgoed ook duurzamer en voor een groter publiek ontsluiten.

  • Een geschenkboek voor klanten, leveranciers of gepensioneerde werknemers?
  • Een tijdschrift of gelegenheidsuitgave voor het eigen personeel?
  • Een bezoekerscentrum voor bedrijfsbezoeken?
  • Een filmpje of een historisch luik op de website?
  • Een bedrijfsfeest met een nostalgische toets?
  • Een collectiedag die niet alleen (oud)-collega’s samenbrengt maar ook heel wat anekdotes en (foto-)materiaal aan het licht brengt?

Wij werken uw idee uit; van concept, over onderzoek tot realisatie.

Contacteer ons voor een begeleiding op maat voor het uitwerken van uw project.